Sunday 29 January 2012

REALITI INSAN~

Assalamualaikum..ok,hari nie mungkin saya rajin nak tulis panjang2...percaye x???ok,wait n c...ni memang ditulis sendiri ye,no copy2...awak pernah???huhuhu..this is my life,my story,my love,my school n more important this is reality...

ok,bermula dengan tahun ..tahun yang menjanjikan seribu rasa buat diri aku...macam2 peristiwa,kenangan suka duka aku di smkcb...aku menjadi PRS,di mana harus menunjukkan contoh yang baik buat anak buahku..aku cuba untuk menjadi yang terbaik..tugas harianku prs,setiap pagi kena berada depan pintu pagar sekolah n mengalu-alukan kedatangan pelajar2 n guru dengan ucapan selamat pagi...mula2 memeng agak janggal,tapi lama2 aku suka buat kerja cmni...aku memilih tinggal di asrama..mungkin kerana kawan2,mungkin kerana memudahkan aku nak buat study group n mungkin aku nak belajar hidup berdikari...n akhirnya,berkat aku tinggal di asrama,aku dah pandai nak berdikari n aku praktikkan di rumah...solat???Alhamdulillah,lengkap 5 waktu sehari semalam n ditambah dengan solat sunat hajat,qiamullai,tajahud n istikarah..semasa di asrama jualah mengajar aku banyak perkara..aku mungkin pelajar yang nakal n degil...aku selalu ponteng balik tidur kat rumah semata2 nak tengok bola..aku rela langgar peraturan asrama dengan membawa hp n laptop walaupun sebelum nie dh pernah kena rampas...itulah aku..aku beruntung dapat ahli dorm yang gile2,baik,penyayang n sporting..masa kat asrama,aku rajin wak puasa sunat dengan rakan2 y lain..masa malam minggu x balik,kami buka lagu sekuat y boleh..melepaskan tekanan yang ada...aku terbiasa tidur atas lantai ramai dengan angkat katil masing2 dan letak kat bawah...ia mengeratkan lagi hubungan kami..aku juga dah terbiasa sati katil 3 orang da pernah juga aku jatuh atas lantai..ohohoho,,sakit tu x la sangat..malam minggu,kami akan terperap dalam dorm,main2,mkn sama2..kul 2,3 pagi baru tidur...aku belajar dalam kelas 5 Arif bersama2 rakan yang sentiasa menyokong satu sama lain belajar bersungguh2..aku bangga dengan rakanku,espesially ijan n awie...seriously,mereka nie banyak perubahan...dia jauh berbeza dulu n sekarang...aku memang hepy dengan perubahan dalam diri mereka...syukur~n aku??aku memang x dapat nak nilai diri sendiri tapi kowg boley nilai aku...kawan aku semuanya sekepala...kami memang pelajar yang nakal,tapi senakal nakal kami,kami masih ingat janji kami..."Someone Spesial"???sekarang,aku dah besar..dah tau mana yang perlu diutamakan..aku bebas dengan keadaan begini...daripada berkasih,hidup dikongkong!aku hanya perlukan keluarga tercinta n sahabat yang setia di sisi aku...kalian semualah yang menjadi kekasih saya!!!tahun nie jgk aku masuk pertandingan speech choir piala diraja n Alhamdulillah,smkcb dpt naib johan dengan mengalahkan 5 buah sekolah terbaik kemaman iaitu smk mak lagam,smk sultan ismail n smk rantau petronas..we are the champion!buat juniorku,ulangi sejarah itu pada tahun ini ye n tahun2 akan datang....kenangan speech choir n choral speaking memang x dpt nak lupakan..ok,video speech choir kalau kowg nak tengok,ada kat atas tu...klik je la...n ni gambar team speech choir sklh...then,selepas hampir 11 bulan  melalui liku2 hidup sepanjang 2011,tibalah garisan penamat buat aku pelajar spm..bermula tarikh 14/11/11 aku melangkah ke dalam dewan dengan sebuah misi tersendiri.."aku belajar lame2,aku nak hadiahkan kejayaan y terbaik wak parents aku"!!!hanya itu yang aku fikir..parents aku sentiasa ada dalam ingatan aku...sepanjang peperiksaan berjalan selama beberapa minggu,pelbagai perkara yang terjadi..antaranya ada yang dirampas kertas soalan kerana meniru..n ada kelas lain yang keluar awal kerana sudah berputus asa untuk menjawab...syukur,kelas aku x buat macam tu...tunggu punya tunggu,tibalah pula hari jadi add math...malam tu,kami sama2 study dalam bilik..target kami hanya 1,nak buktikan yang kami boleh...kami nak buktikan cgu shidi memang terbaik...n Alhamdulillah,kami lalui hari addmath dengan jayanya...walaupun ada certain soalan yang susah,kami tawakal padaNya...then,tibalah detik bersejarah buat kami.hari terakhir kami di smkcb,iaitu tanggal 30/11/11...diakhiri dengan subjek BIO...ni salah satu subjek yang paling aku minat...Alhamdulillah,aku boleh jawab soalan2 nie walaupun ada yang agak susah,namun aku keluarkan semua ilmu2 yang aku belajar,aku perah otak aku sebaik mungkin...4.30 p.m,saat ketua pengawas mengumumkan "masa menjawab telah pun tamat,calon hendaklah menyemak angka giliran n kad pengenalan dan letakkan di sebelah kanan meja"...aku rasakan satu perasaan yang sukar aku tafsirkan..mungkin gembira,mungkin sedih...aku pandang wajah2 rakanku,semuanya memberikan senyuman manis yang mempunyai beribu maksud..aku gembira kerana akhirnya aku melepasi satu tahap dengan lancar..terima kasih guru2ku,cgu bm,bi,mm,sej,pai,phy,cmy,am,n bio...jasa kalian aku balas dengan segulung ijazah..pada masa yang sama,aku sedih kerana mungkin ini kali terakhir aku dapat berkumpul bersama2 rakanku..aku melangkah keluar dewan,berpelukan sesama rakanku tanda mengucapkan tahniah n syabas..hujan yang turun dengan lebat sama lebatnya dengan air mata perpisahan n mungkin juga air mata kegembiraan kami....ini mungkin pelukan terakhir aku sebagai teman,ini mungkin perjumpaan terakhir kita..n hari terakhir juga aku memakai uniform sekolah..akhirnya,kami bebas..kami dah lalui saat2 genting n sekarang kami berdoa n bertawakal dan serahkan semuanya kepada Allah n menuggu hasilnya yang bakal diumumkan tak lama lagi..setiap pertemuan,adanya perpisahan...sejujurnya,aku rindukan zaman persekolahan..aku rindu mereka...kan ku utuskan salam ingatanku..dalam doa kudus ku sepanjang waktu~
buat rakan seperjuangan,kenangan kita,pahit manis,akan aku hargai...dengan kenangan itulah,aku menjadi matang,aku menjadi dewasa...
kini,2011 melabuh tirai, membuka tirai...aku tanamkan azam yang baru,aku semaikan dengan baja2 yang berkualiti agar ia membuahkan hasil yang cukup indah...aku rindukan mereka,namun aku sedar..dunia ini ibarat roda...aku harus kehadapan..aku sedar,setiap orang,perlukan perubahan...sekarang,aku menunggu sinar buat hari esok....aku mengharapkan sesuatu yang terbaik buat aku n rakan2...doakan kami semua..ini menjadi impianku...aku harap,aku mendapat yang terbaik,setanding dengan usaha aku...akhir kata,capailah apa yang ingin kita capai...satu janji didalam hati,satu mimpi yang akan ku rai,harapanku dalam hidup ini,ku ingin menggapai cita n cinta....kejayaan milik kita semua...salam sayangs~inilah realiti hidupku...

0 comments: