Friday 20 July 2012

3 DAYS,2 NIGHTS AT PANGKOR ISLAND

Assalamualaikum..
ok,aku bagitau awal2,entry ni sepenuhnya tentang orientasi pelajar unikl rcmp,bagi sesi julai 2012..
untuk pengetahuan semua,minggu induksi telah berlangsung selama 3 hari di dewan kampus,manakala minggu silaturrahim diadakan di pulau pangkor selama 3 hari 2 malam..jadi,aku nak cerita  semua suka duka aku sepanjang berlangsungnya program tersebut.
first day,kul 7.00 am,bertolak ke main kampus dan kul 8.30 a.m naik bas dan terus ke jeti lumut.pagi ni,kebanyakan student pergi dengan perut kosong termasuk aku sebab kami dimaklumkan akan berhenti di hentian sri iskandar tapi disebabkan ada masalah teknikal,terbaksa dibatalkan.sampai di jeti,kami ambk tiket dan naik feri.dalam pukul 12.00,sampai di pulau pangkor.kami diberi taklimat,dan kemudian masuk ke chalet masing2.bersihkan diri,solat berjemaah bersama2 di dewan,kul 3.00 mulalah sesi ice breking.then,kami dibahagikan kepada 30 kumpulan dan aku grup yang ke 25..
aktiviti pertama kami ialah TEAM FORMATION,kami dibekalkan dengan kertas majung,marker pen,batang kayu dan kain.kami diminta mencipta hanya satu words n then buat satu ayat n then lukis simbol berdasarkan perkataan yang kita pilih n lastly,lukis di bendera dan kertas tersebut.Alhamdulillah,grup aku pilih satu perkataan,iaitu SPIRIT..kemudian kami presentkan hasil kerja kami di hadapan lebih 400 mahasiswa sepenuhnya dalam bahasa inggeris..yup,sangat menguji pemikiran aku dan syukur,semuanya berjalan dengan jayanya.
then,aktiviti ke2 kami ialah LIGHTING CANDLE yang diadakan pada malamnya.kami diberi sebatang lilin yang menyala n 3 batang mancis.lilin itu ibaratkan nyawa kami dan batang mancis itu seperti top4 untuk menghidupkan nyawa yang telah mati.sangat mencabar dan syez aku cakap,teamwork sangat penting.kita kena lindung lilin dri terpadan n jgk dari ditiup oleh para fasi yang bertugas.n lau nak tau,buku rahim,ahli grup aku terbakar sebab terkena lilin semasa nak lindung dari terpadam.ok,itulah dipanggil kerjasama.tapi,sangat2 best..seriously!
dan pada pukul 1.00 pagi,bermulah sesi SULUHAN BUDI..Walaupun aku mengantuk gila tahap ni,tapi hati dan minda aku masih terbuka untuk mendengar dan menghayati.aku tersentuh,sangat tersentuh.sekeras2  aku,masih ada lembutnya.para lectures dan fasi2 berkongsi pengalaman hidup yang aku kira sangat menyentuh hati semua yang mendengar..alrite,sesi ni berakhir pada jam 2.30 dan pukul 3.00 pagi kami dibenarkan masuk tidur.
p/s:nanti aku update balik yew..aku nak tidur jap..syez penat coz baru je sampai hostel..:P

0 comments: