Tuesday 12 June 2012

CONTEST 'SOME TIPS FOR SOMETHING'

Assalamualaikum..
Ehehehe,cam menarik je kan tajuk tu,dan membuatku tertarik untuk menulis serba sedikit..kalau ada sape2 nak share jugak tips2,boleh terjah blog Cik Nasya..
saya memilih untuk menulis tips bertemakan MOTIVASI..Realitinya,saya bukanlah seorang motivator,tetapi seorang pelajar yang cuba untuk menjadi insan yang berjaya dunia dan akhirat..insyaAllah..Hanyalah sedikit coretan,nukilan yang dapat saya selitkan,berdasarkan pengalaman sendiri pada masa lalu.saya buat khas untuk pelajar terutamanaya kerana saya juga salah seorang daripadanya.
          Bila minda ligat mengolah idea,
          Bila sistem neuron otak bergerak aktif,
          Bila jari ligat menaip di entri,
          Bila kemahuan menjadi realiti..
Bagi saya,motivasi mampu menguatkan semangat kita dan mampu mengorak kita maju ke hadapan?Tak percaya?Kena Percaya!saya berpegang kepada satu prinsip 'Jatuh itu biasa,Bangkit itu luar biasa'..sebagai seorang pelajar,pasti kita pernah berasa 'down'..terutamanya bila result tak seperti yang diharapkan.contohnya,semasa saya di tingkatan 3,peperiksaan percubaan,result saya lari dari target.sedih tak terkata.lagi sakit bila saya disindir oleh salah seorang hamba Allah..mula2,memang rasa down sangat2,tapi bila fikir balik,anggaplah kata2 dia tu,satu cabaran buat diri ini..so,saya pun dengan semangat baru,tinggal 3 bulan lagi nak PMR,macam2 dah buat,80% perubahan telah dilakukan.akhirnya,syukur,saya dapat keputusan yang cemerlang PMR 2009!Dan Alhamdulillah,sekarang saya bakal melanjutkan pelajaran di Royal College of Medicine Perak..jadi,saya cuma nak tekankan di sini,Never,ever ever ever give up!
Kita harus ingat,jika kita gagal pada hari ini,ingat ada lagi peluang yang labih besar dan lebih baik menanti kita di luar..

Seterusnya,JUST STAY STRONG!cuba kita fahami ayat2 di bawah..
      Problem makes the man perfect.
      Problem gives experience to man.
      Problem makes man to think in many ways.
      Problem helps man to bring out his potential skills.
      Problem is a stepping stones for Success.
      Problem it gives guts & courage to person.
      Problem gives clear view to your goal.
Setiap manusia didunia ini pasti menghadapi masalah, kalau tak besar, kecil, kalau tak sekarang, akan datang. Semua ini adalah perjalanan yang mesti ditempuh untuk beralih kesatu tahap yang lebih baik.Jadi.., tak perlulah terlalu kecewa dengan apa yang dihadapi, tak perlulah terlalu sedih dengan apa yang menimpa. Masalah yang dihadapi pasti ada manfaatnya.Tapi... walaupun masalah ini mendatangkan manfaat, jangan pulak sesekali cari masalah, jika ia datang tempuh dan hadapilah dengan tenang, teruskan melangkah & STAY STRONG !Kata2 yang ingin saya selitkan di sini,"Selepas malam yang gelap gelita,esoknya pasti fajar akan terbit jua"..
Dan akhir sekali,be posotive,think positive!
You know what?
Most of the time,things are not as bad as we seem and not even difficult as we think but these negative states make them worse!WHY?because we create a 'barrier' for us to look forwars and move on.Cara kita berfikir adalah lebih berkuasa dari apa yang ingin kita lakukan. Apa sahaja perkara yang ingin kita lakukan yang difikirkan sukar sebenarnya tidaklah sesukar mana, tetapi cara kita berfikir itulah yang membuatkannya jauh lebih sukar dan hampir mustahil !
  
  Keep your words positive, because your words become your actions.
  Keep your actions positive, because your actions become your habits.
  Keep your habits positive, because your habits become your lifestyle.
  Keep your lifestyle positive, because your lifestyle becomes your destiny.
Jadi,saya selitkan di sini buat renungan kita semua,"think negative is ending,think neutral is nothing,think POSITIVE is everything!"

Alrite guys,rasanya macam dah cukup setakat ini terlebih dahulu.sebelum tu,kita tanamkan dalam diri kita,'Always aim higher than you believe you can reach.So often,you'll discover that when your talents are set free by your imagination,you can achieve any goal."
spesial buat semua yang sudi baca entri saya ni..akhir kata selamat maju jaya saya ucapkan buat semua rakan2 di luar sana..untuk sebarang maklumat yang lebih lanjut,boleh add saya di facebook (ececece,cm femes je,wakakaka)..mohon maaf andai intipati yang kurang memuaskan.seperti sedia maklum,saya hanyalah pelajar biasa yang ingin berkongsi serba sedikit maklumat untuk kita semua.setiap tips yang diberi,saya selitkan gambar,agar lebih mudah untuk kita semua memahami setiap perkataan yang bermain di minda.alrite,salam ceria buat semua!
eh2,lupa plk..sini2,nak tag 2 orang yang brilliant..
                              lynie
                              miss dy

5 comments:

hidayah said...

thanks 4 the tag.. =)

miss yanie said...

ehehehe..alrite sis...jom2 join skali..haxhaxhax..

Kamil Kahar said...

thx 4 joining... :)

miss yanie said...

alrite bro!hak3..sme2..

Nasya Farhana said...

hye adik.. good tips.. anyway., just to inform awak., kak sya dah bertukar ke blog http://nasyaahmad-storyoflife.blogspot.com/2012/06/contest-some-tips-for-something.html .. so, for any information boleh refer to that blog ok.?